هپاتیت A در کودکان

عامل هپاتیت a ویروس HAV است که بوسیله مدفوع از بدنشخص آلوده دفع می شود و باعث آلودگی آب آشامیدنی و غذا می شود. راه انتقال این بیماری از طریق آب و غذاهای نپخته یا خوب نپخته شده یا غذاهایی که بوسیله اشخاص مبتلا طبخ می شوند ، می باشد . HAV بندرت از طریق خون به اشخاص دیگر منتقل می شود. این بیماری به شکل حاد دیده می شود ولی کمتر آلودگی مزمن به وجود می آورد . یکبار ابتلا به این بیماری در شخص مصونیت دائمی به وجود می آورد .

هپاتیت A در کودکان

علائم هپاتیت A

افراد مبتلا به هپاتیت همیشه تمامی علائم بیماری را نشان نمی دهند. برای مثال کودکان هیچ نشانه ای از آلودگی ندارند. در حالی که در نوجوانان و بزرگسالان علائم بیماری دیده می شود. این علائم عبارتند از :

• زردی پوست
  • سفیدی چشم ها
  • احساس خستگی و کوفتگی
  • دردر در بالاتنه و قسمت راست شکم
  • بی اشتهایی
  • حالت تهوع و استفراغ
  • درد مفاصل
  • تیره شدن رنگ ادرار
  • بی رنگ شدن مدفوع

آیا هپاتیت a خطرنالک است؟

هپاتیت a در کودکان باعث افزایش میزان آنزیم های کبدی می شود ، فعالیت های ایمنی بدن افزایش می یابد . علائم بیماری 2 الی 4 هفته بعد از شروع بیماری بروز می کند. این علائم گاهی از یک هفته تا یک ماه بعد نیز خود را نشان می دهند. 15 درصد مردان 6 الی 9 هفته بعد از آلودگی علائم را نشان می دهند و حدود یک درصد افراد علائم بیماری را خیلی شدید و سریع نشان می دهند و بندرت این بیماری باعث از کارافتادن کبد و مرگ می شود.

تشخیص هپاتیت A

بهترین راه تشخیص این بیماری آزمایش خون است . در این آزمایشها دونوع آنتی بادی برای ویروس مشخص می شود . آنتی بادی ایمونوگلوبولین M که 5 الی 10 روز قبل از ظاهر شدن علائم بوسیله دستگاه ایمنی ساخته می شودو کمتر از 6 ماه ناپدید می شود و آنتی بادی ایمونوگلوبولین G که جایگزین آنتی بادی اول می شود و بدن را در مقابل آلودگی نسبت به HAV ایمن می کند و مصونیت بوجود می آورد.

درمان هپاتیت A

در صورت مشاهده علائم بیماری هپاتیت A در کودک خود باید به پزشک متخصص کودکان مراجعه کنید. در بزرگسالان با استراحت و خوردن غذاهای مناسب و نوشیدن مایعات فراوان خود به خود درمان می شود اما در کودکان نیاز به تشخیص زودهنگام و درمان به موقع دارد .