مخملک در کودکان

مخملک یکی از بیماریهای شایع در میان کودکان است . گرچه گرچه عامل بوجود آوردنده آن باکتری معروف استرپتوکوک می باشد . این باکتری عامل ورم لوزه ها نیز هست . مخملک با ورم لوزه ها مشابه هست بجز اینکه در مخملک علاوه بر گلودرد ، بثورات پوستی نیز ایجاد می شود. دوه نهفتگی آن یک الی 5 روز است که بعد از این مدت ، نشانه های آن ظاهر می شود.

مخملک-در-کودکان

علائم مخملک در کودکان

بعد از 3 روز علائمی به شرح ذیل مشاهده می شود :

• گلودرد
  • تورم و التهاب لوزه ها
  • تب 40 درجه
  • لکه های کوچک جوش که از سینه و گردن شروع شده و بجز اطراف دهان به همه جای بدن منتشر می شود.
  • درد شکم به دلیل تورم غده های شکمی
  • ایجاد لکه هایی در سینه ، گردن و به تدریج در تمام بدن منتشر می شود.
  • قرمز شدن زبان
  • پوسته ریزی تا 2 هفته ممکن است ادامه داشته باشد .

آیا مخملک در کودکان خطرناک است ؟

مخملک در کودکان بندرت خطرناک است . اما اگر کودک شما به باکتری حساس باشد عفونت می تواند موجب ورم کلیه ها یا مفاصل و یا قلب ( تب روماتیسمی) شود. با این وجود عوارض فوق بندرت اتفاق می افتد .

اقدامات لازم در مخلمک کودکان

• گلوی کودک خود را به منظور دیدن قرمزی و ورم لوزه ها مشاهده کنید . زباین وی را از نظر باردار بودن و نیز لکه های قرمز روشن بر روی آن ملاحظه کنید .
  • دمای بدن کودک خود را از نظر تب اندازه بگیرید . اگر تب داشت او را به بستر ببرید و سعی کنید با کمپرس آب ولرم دمایش را پایین بیاورید .
  • مایعات خنک کافی به کودک بنوشانید و برای تسکین دادن گلو درد ، آسپرین بچه یا شربت استامینوفن به او بدهید.
  • استراحت در بستر معمولا ضرورتی ندارد اما کودک خود را گرم و آرام نگهدارید و

درمان مخملک کودکان

اگر به مخملک مشکوک هستید بلافاصله به پزشک متخصص کودکان مراجعه کنید. پزشک برای به حداقل رساندن شدت بیماری و پیشگیری از عوارض آن ، آنتی بیوتیک تجویز می کند .درباره عوارضی که از عفونت استرپتوکوکی ناشی می شوند شما را مطلع خواهد ساخت بطوریکه اگر بعد از بهبودی کودک شما عوارضی در

وی مشاهده کردید بلافاصله با وی تماس حاصل کنید . به طور کلی مخملک بیماری حاد نیست و کودک شما هفت روز بعد از شروع و ظاهر شدن نشانه ها بهبودی پیدا می کند و می تواتند به مدرسه برود .

برخی از خدمات دکتر خورشیدی :

درمان آلرژی در کودکان

درمان درد شکم کودکان

درمان تالاسمی در کودکان

درمان زردی نوزاد

برای اطلاع از بهترین متخصص کودکان روی ادامه مطلب کلیک کنید .

یک × 1 =