ریسه رفتن نوزاد

ریسه رفتن به حالتی می گویند که نوزاد دچار توقف تنفس به مدت چند ثانیه یا چند دقیقه در طول روز  (یکبار یا بیشتر) می شود. رنگ صورت نوزاد در این حالت تغییر یافته و کنترلی بر این حالت ندارد . این وضعیت معمولا قبل از 18 ماهگی و  در برخی  موارد از شش ماهگی شروع می شود . در کودکان غالبا از سن 2 سالگی شروع شده و تا 5 سالگی ادامه دارد.ریسه رفتن نوزاد یکی از مواردی است که ممکن است با تشنج اشتباه شود . یک حمله ریسه می تواند تجربه وحشت آوری برای والدین باشد زیرا شیرخوار مرده به نظر رسیده و به علت آنوکسی مغزی در حین حمله بی پاسخ می باشد . حمله ریسه سیاتونیک معمولا قابل پیش بینی هستند و همیشه با ناراحتی و مضطرب شدن کودک برانگیخته میشوند ( برخلاف تشنج) . حمله با یک جیغ کوتاه آغاز شده و سپس بازدم قوی و آپنه و سیانوز رخ می دهد .

ریسه-نوزاد

علائم ریسه رفتن نوزاد

• غش کردن که در بیشتر موارد در کمتر از یک دقیقه به طول می انجامد
  • منقبض شدن ، سفتی بدن
  • افزایش ضربان قلب
  • توقف تنفس که بین چند ثانیه تا چند دقیقه به طول می انجامد.
  • تغییر رنگ صورت در هنگام بروز حملات

ریسه رفتن کودک دو ساله

حملات ریسه ممکن است با لرزش های کلونیک ژنرالیزه واپیستوتونوس همراه باشد . پیک سنی این حملات 2 سالگی می باشد . قبل از 6 ماهگی نادر بوده و تا 5 سالگی از بین می روند.

تشخیص ریسه نوزاد

در ابتدا پزشک متخصص کودکان به معاینه نوزاد یا کودک می پرسد و سوالاتی از والدین درباره مدت زمان حملات و تعداد آن می پرسد . در صورتی که پزشک به احتمال وجود تشنج مشکوک شود آزمایش خون برای کم خونی ناشی از فقر آهن تجویز می کند .

درمان حملات ریسه  نوزاد

درمان حملات ریسه بر اطمینان بخشیدن به والدین متمرکز است و بر عدم تقویت رفتار کودک بعد از بهبود از حمله تاکید میشود ( ممانعت از در آغوش گرفتن و بازی کردن با کودک ) طبق برخی مطالعات تجویز آهن به این کودکان جهت کاهش تکرار حملات کمک کننده است .

برخی از خدمات دکتر خورشیدی :

درمان آلرژی در کودکان

درمان درد شکم کودکان

درمان تالاسمی در کودکان

درمان زردی نوزاد

برای اطلاع از بهترین متخصص کودکان روی ادامه مطلب کلیک کنید .