درمان آلرژی غذایی در کودکان

حساسیت و آلرژی غذایی، امروزه افزایش چشمگیری در بین افراد به خصوص در میان کودکان داشته است. برخی از افراد، باور دارند که بروز اسهال یا استفراغ ممکن است بر اثر حساسیت غذایی باشد، اما عوارض آلرژی در کودکان کاملا متفاوت با مشکلات غذایی و عدم هضم در کودکان است. ممکن است کودک در اثر خوردن بیش از حد غذا یا عدم توانایی هضم برخی از مواد غذایی، دچار برخی از عوارض مانند اسهال و استفراغ شود.

البته لازم است توجه کنید که این عوارض می تواند یکی از چندین عوارض آلرژی غذایی نیز باشد. زمانی که شما شاهد حساسیت غذایی در کودک خود باشید و نسبت به درمان آن جدی برخورد نکنید، این حساسیت می تواند سبب بروز بیماری ها و عوارض جدی تری در کودکتان شود.

علل ایجاد آلرژی غذایی در کودکان

زمانی که کودکتان نسبت به یک ماده غذایی، آلرژی نشان دهد این بدین معناست که سیستم ایمنی بدن کودکتان یک واکنش و پاسخ ساده به آن ماده غذایی داده است. بدن در هنگام دریافت مواد غذایی آلرژی زا شروع به تولید آنتی بادی برای مقابله با مواد خارجی که به نظرش مضر محسوب می شود، می کند. این واکنش می تواند باعث بروز عوارض خارجی گوناگونی شود. از اولین نشانه های آلرژی کودکان بلافاصله بعد از خوردن غذاهای آلرژی زا، بی حوصله و بی حال شدن او است.

درمان آلرژی غذایی در کودکان

شایع ترین آلرژی غذایی در کودکان

شایع ترین آلرژی غذایی در کودکان زمانی رخ می دهد که بدنشان یکی از مواد غذایی زیر را دریافت کند:

• سویا
  • تخم مرغ
  • غذاهای دریایی
  • آجیل ( بادام و دیگر دانه های روغنی )
  • گندم
  • شیر

نشانه های آلرژی غذایی در کودکان

شایع ترین علائم و نشانه های آلرژی غذایی در کودکان عبارتند از:

• دل درد
  • سرفه
  • واکنش پوست: قرمزی شدن پوست، کهیر به همراه خارش شدید
  • آبریزش بینی
  • گرفتگی بینی و صدا
  • احساس سوزش در زبان
  • خس خس کردن سینه

برخی از این علائم و عوارض آلرژی های مربوط به غذا در کودکان، ممکن است بسیار شدید باشد. که در این حالت نیاز فوری به ویزیت متخصص کودکان دارید.

روش های درمان آلرژی غذایی در کودکان

لازم است که بدانید تشخیص به موقع آلرژی غذایی در کودکان توسط متخصص کودکان، بسیار مهم و ضروری است.

واکسن آلرژی غذایی در کودکان

همانطور که گفته شد آلرژی غذایی در کودکان در برخی از موارد، می تواند مثل برخی از بیماری های دیگر مانند فلج اطفال بسیار خطرناک و حتی کشنده باشد. دانشمندان و متخصصان همواره در حال یافتن روش های موثر برای درمان قطعی حساسیت های غذایی هستند. لازم است والدین اقدامات و پیشگیری های لازم جهت کنترل کردن این آلرژی در کودک خود را به خوبی بشناسند.
متخصصان به دنبال کشف واکسن مناسب برای درمان حساسیت غذایی هستند، در این روش به منظور پیشگیری از این آلرژی، قصد بر آن دارند تا با تزریق مواد محرک همچون عصاره بادام، این آلرژی را به طور قطعی درمان کنند.

دکتر خورشیدی، متخصص اطفال خوب در تهران، آماده خدمت رسانی برای شما ساکنان عزیز در تهران می باشد.

برخی از خدمات دکتر خورشیدی، متخصص کودکان

زردی نوزاد